V DNEŠNÍ DOBĚ UŽ NEJSOU VINYLOVÉ DESKY NIČÍM NEOBVYKLÝM. NA KLASICKÝCH DESKÁCH VYCHÁZÍ DOKONCE VĚTŠINA DNEŠNÍ HUDEBNÍ PRODUKCE. S TÍM SOUVISÍ TAKÉ POPTÁVKA PO GRAMOFONECH, KTERÉ NEJSOU JEN OBYČEJNÝMI PŘEHRÁVAČI, ALE ŽIVOTNÍM STYLEM.
Rodinná firma 440 Audio, kterou založili otec a syn Jiráčkovi, je důkazem toho, že český design se tomu světovému minimálně vyrovná. Zakázkové gramofony této malé firmy získaly několik ocenění za design a Jiráčkovi rozhodně neusínají na vavřínech.
Proč jste se rozhodli pro výrobu právě gramofonů?
Tomáš Jiráček st.: Je to jinak, gramofony jsem nikdy nepřestal vyrábět… Asi třicet let jsem je vyráběl jako vedlejší činnost, jako takový koníček. Před asi čtyřmi lety mě pak tak trochu donutil syn, abychom založili samostatnou značku.
Tomáš Jiráček ml.: Já jsem v prostředí gramofonů a vůbec hudby vyrostl. Kromě hudby se věnuji i fotografii (audio jsem nikdy s tátou nepřestal dělat), ale pak nastal moment, kdy jsem si říkal, že by stálo za to ukázat lidem, co děláme. Ta myšlenka krystalizovala dlouho a dlouho jsme o ní s tátou mluvili. Přemýšleli jsme, kde a jak naše gramofony pod značkou 440 Audio představíme a v roce 2015 jsme s nimi vyjeli do Mnichova na výstavu Hight End. Ale až když jsme je představili na Czech design weeku, najednou si to neuvěřitelně sedlo. Dokonce jsme dostali cenu za objev, což pro nás bylo něco neskutečného a začalo nás to posouvat dál. Od té doby jsme nabídku rozšířili na více typů, (g1-g6 v řadách classic a exclusive a art a gx a V jen v řadě art) ve třech řadách Classic, Exclusive a Art.

Gramofony byly v minulosti zapomenuty a teprve v posledních letech se vrací na výsluní. Co vás na této technologii fascinuje?
TJ st.: Černá deska je úžasným doplněním k digitálnímu záznamu, poslech obou zvukových formátů se navzájem doplňuje. Je příjemné velmi snadno a rychle listovat nepřeberným množstvým dostupných hudebních děl a jako protipól poslouchat analogový nosič s celým obřadem v podstatě neměnným více jak sto let. Jako stále existují klasické knihy po boku chytrých telefonů a tabletů. Naše gramofony pak vizuálně podporují prožitek z poslechu. Jednak proto, že klient naše gramofony vybírá kvůli tomu, že se mu líbí a chce se na ně dívat, a jednak proto, že se jedná o věc, která nejde ovládat plně na dálku. Musí tedy ke gramofonu přijít a mechanicky jej ovládat, osahat si jej. Naše přání bylo, aby se z technické záležitosti stal i vizuální objekt.
Pracujete společně se synem, nelezete si na nervy?
TJ st.: Víte, to, co děláme, je vlastně takovou syntézou našich zkušeností. Já jsem designér a konstruktér, ale syn dokáže začleňovat ty technické věci a postarat se o to, aby náš výrobek byl prodejný a aby do sebe vše zapadalo. Ale podílí se i na samotném designu, řešíme spolu například ovládání gramofonu, které každý z nás, z podstaty své generace, vnímáme trochu odlišně.

Vaše gramofony jsou vyráběny ručně a jejich design je opravdu skvostný…
TJ ml.: Snažili jsme se ukázat, že gramofon nemusíme vnímat jen ve 2D rovině, shora, když na něj vkládáme desku, ale že se může jednat opravdu o objekt nebo sochu, která se dá používat a která na okolí působí z nadhledu, bočního pohledu i zepředu. Jednotlivé prvky pro nás vyrábějí opravdoví mistři řemesla. Oproti strojovému dokonalému zpracování působí to ruční přívětivěji. Na dřevěných prvcích pracujeme s restaurátorem, kovové prvky vyrábíme v pasířské dílně, kamenné prvky jsou vyráběny u mistrů kameníků. A sklo, na tom spolupracujeme se špičkovým sklářem.
Loni jste na Designbloku představili nový gramofon G6+ B(L)ACK edition. V čem je jiný než ostatní?
TJ st.: Domníváme se, že tento model je technologicky nejdále a stejně tak materiál, kombinace systému a konstrukce gramofonu je z našeho pohledu nejvyváženější. To znamená, že výsledek zvuku má nejvyváženější poměr výšek, středů a basů a dobře si poradí i s dynamickými pasážemi.
S jakými materiály nejčastěji pracujete?
TJ st.: Naše gramofony jsou hodně o vyznění samotných materiálů, proto velmi rádi pracujeme právě s těmi přírodními. Na těla používáme buď samostatný kámen, dřevo, sklo a různé kovové prvky, nebo tyto materiály kombinujeme.

Proč zrovna přírodní materiály?
TJ st.: Protože jsou jak tradiční, tak nadčasové a baví nás po výtvarné stránce. Vyhovují nám také díky svým vlastnostem. Hotový gramofon díky tomu lze postupně „objevovat“.
Je zvuk ovlivněn tvarem a materiálem gramofonu?
TJ st.: Všechny naše gramofony jsou navrženy a sestaveny tak, aby co nejlépe hrály. Záleží na individuálním požadavku a představách posluchače, ale platí, že zde jsou rozdíly díky robustnosti a konkrétnímu technickému řešení.
Jaký vztah máte vy sami k hudbě?
TJ ml.: Pro mě osobně je hudba velice důležitá a obklopuje mě odjakživa. Sám jsem hrál na kytaru a moje přítelkyně je mezzosopranistka, takže je vlastně hudba pořád okolo mě a nedokážu si bez ní život představit. At’ už po té pracovní stránce, nebo po té relaxační.
Vaše značka se jmenuje 440 Audio. Co se v tomto názvu skrývá?
TJ ml.: V rámci hudební teorie je 440 Hz v současnosti referenční frekvencí komorního „A“, což je tón, podle kterého se ladí nástroje. Základem dobré hudby je to, že má muzikant naladěno, a my bychom si přáli, aby ty naše gramofony byly také takovým základem dobrého zvuku.
Máte nějaký sen?
TJ ml.: Myslím, že nemáme žádný určitý sen, protože nám to tak nějak všechno krystalizuje postupně. Měli jsme štěstí, že jsme už vystavovali i v Americe a že naše gramofony jsou zastoupeny v různých galeriích. Takže myslím, že takovým snem by mohlo být, aby si lidé vždy nad těmi našimi objekty řekli: „Aha, to jsou ty gramofony od 440 AUDIO.“
Foto: Vendula Fantová, Tomáš Jiráček ml.