Ceny pro designéry za rok 2018 jsou rozdány a nutno říci, že je na plné čáře ovládly ženy. Ostatně i trofeje jsou tentokrát z dílny ženy, designérky Nastassie Aleinikavy, která se stala loňskou Grand designérkou v kategorii šperk.
Letošní třináctý ročník prestižních designérských cen se nesl v duchu ekologie a recyklace, která zastává v kolekcích designérů v posledních letech přední místo. Z devíti kategorií bylo hned sedm předáno do ženských rukou a tak se dá mluvit o tom, že žezlo umění čím dál častěji přebírají ženy.
Cenu Grand designér získala módní návrhářka Terezie Rosalie Kladošová. Právě tato designérka má nezaměnitelný rukopis, který je vidět nejen v jejích oděvech v nichž se zabývá hlavně recyklací a využitím materiálů, které by jinak skončily v odpadu, ale také v jejích scénografických projektech, stylingu, kterému se věnuje nebo produktovém designu. Jako inspiraci si Kladošová bere domácí tvoření, kýč a naivitu a tyto věci přetváří v esteticky hodnotné a sofistikované umění. Ostatně tak vypadá i její kolekce Merino Recycle, za kterou získala titul Módní návrhářka roku. Různobarevné kusy merino vlny skládá do výrazných grafických koláží a fixuje je metodou vpichování. A tyto autorské textilie se staly základem pro celou kolekci, navazují na ně potisky na šatech a dalších kusech oblečení.
V kategorii Designér roku si speciální trofej v podobě brýlí proti oslnění slávou, odneska designérka Lucie Koldová za Chips Chair pro českou značku TON, svítidla Jack O’Lanthern pro značku Brokis a také za objekt Blossom nebo instalaci Das Haus na prestižním veletrhu v Kolíně nad Rýnem.
Šperkařkou roku se podle očekávání stala Janja Prokič, která na letošním Designbloku oslnila kolekcí královských korun s názvem Homa. Grafickou designérkou roku 2018 se stala Veronika Rút Nováková. Vítězství jí vysloužil Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, ve kterém se zaměřila na vizuální smog a přemíru nevzhledných reklam v Brně.
Fotografkou roku se stala Hana Knížová za fotografie kolekce Nadotek, kterou pro nadaci Debra vytvořil umělec Musa a oděvní designérka Liběna Rochová. Nejen tato práce jí ale vynesla vítězství. Mezi další úspěchy Hanky Knížové patří také kampaň Pigmentarium Perfume a Kids pro Stellu McCartney. A mimo jiné také fotografie ZŠ a ZUŠ Líbeznice pro projekt Projektil33. Nejlepším ilustrátorem roku 2018 byl porotou zvolen Jindřich Janíček za ilustrace pro komiks 75 stupňů Fahrenheita a také za Ilustrovanou Ústavu České republiky, kterou vydalo nakladatelství Take Take Take. Objevem roku se pak stala Maria Nina Václavková za svou kolekci Offcuts kombinující udržitelný přístup a stylovou módní obuv. Její nelepené boty jsou vlastně takovou skládačkou, která se po vynošení dá rozložit na jednotlivé díly a recyklovat.
Ocenění pro Výrobce roku přišlo tentokrát do rukou společnosti TON. Ta kromě kolekce Chips od Lucie Koldové, letos zabodovala také s kolekcí Santiago 02 od Reného Šulce, která je rozšířením již stávajících produktů určených pro seniory a lidi se sníženou pohyblivostí.
Do Síně slávy byl uveden výtvarník Jiří Šaloun. Jeho práci zná každý již od dětství, vždyť právě on je autorem Maxipsa Fíka, který je oblíbenou postavou nejen u nás, ale i v dalších 30 zemích. Nejen chlupatý velepes je ale dílem Jiřího Šalouna. Výtvarník, ilustrátor a pedagog vytvořil nespočet ilustrací knih světových autorů nebo filmové a divadelní plakáty.