V nenápadném prostoru podnikového dvora pražských Holešovic vyrostla před pár měsíci nová galerie. Jmenuje se lítost a v mnoha věcech vychází ze zahraniční zkušenosti. Její zakladatelé spolu studovali na Royal College of Art a vlivy tamního vzdělání přenesli do místních vod. Osvěžující jsou nejen jejich naléhavé výstavy, ale i jejich pohled na umění nebo na roli kurátora.
Pro první dva roky si dali za cíl proniknout na místní výtvarnou scénu, vyvolat dialog o současném umění a taky nadchnout pro umění lidi z široké veřejnosti. Už to je na malou nezávislou galerii ambiciózní plán. Scény jejich rozsahu obvykle působí spíš jako výstavní molo pro samotné umělce. „Pro mne osobně je kurátor jakýmsi mezičlánkem – mezi umělcem, institucí a veřejností. Úlohou kurátora je přiblížit diváky k dílu. Mockrát se mi stalo, že lidé z mimouměleckých kruhů přidali dílu víc než odborníci,“ říká kurátor Miloslav Vorlíček. V lítosti pořádají výstavy, jejichž jazykem je video, performance, instalace, film, ale taky socha nebo malba. Tématy jsou třeba tělesnost, mezikulturní konflikty, manipulace, identita, vyprávění nebo ekologie. „V souvislosti s naším zájmem o vztah s širokou veřejností si uvědomujeme, že jsou některé naše výstavy ‚těžší‘, proto si myslíme, že je nutné nabízet veřejný, u nás nesprávně označovaný jako doprovodný, program, který kontextualizuje a rozšiřuje výstavy. Věříme, že tím je přibližuje veřejnosti,“ vysvětluje Miloslav.

TRAFO GALLERY: GALERIE DÝCHAJÍCÍ MLADÝM UMĚNÍM „Chceme vystavovat přístupné, chytré, současné mladé umění, které nemá prostor v ostatních galeriích. Nevystavujeme nesrozumitelné věci nebo se je snažíme lidem zprostředkovat,“
Samotní zakladatelé lítosti vyšli z takového prostředí, které je inspirovalo k tomu nahlížet vlastní činnost z různých perspektiv. Inspiraci našli třeba v designu. Oceňují jednak jednoduchost komunikace designérů s uživatelem, ale hlavně je zajímá tzv. spekulativní design – což není praktický produktový design, ale kritický přístup. „Záměrem spekulativního designu je být kritický, podnítit diskusi, upozornit na nějaký společenský problém. Je to design na hraně umění, z něhož nevzniká konkrétní produkt.“