Designér Aleš Kachlík, který stojí za značkou Lume eyewear, představil svou první kolekci brýlí s názvem Contemporary Classics na Designbloku v roce 2014. Jeho minimalistické brýle s neobvykle tenkými obrubami z pevné a odolné slitiny titanu a oceli, které vytvořil v rámci své bakalářské práce, byly nepřehlédnutelné. Po čtyřech letech je mladý designér o notný kus cesty dál.
„Brýle jsem si před čtyřmi roky vybral pro bakalářskou práci, protože v tu dobu to byl jeden z nejnáročnějších produktů, jaký jsem si dokázal představit. Navíc tehdy jsem brýle ještě nenosil, a tak to pro mě byla výzva. Když jsem je později kvůli oční vadě musel začít používat, bylo to takové štěstí v neštěstí. Díky tomu jsem se totiž seznámil s jedním z největších odborníků, s optometristou Jakubem Vrbou a nakonec jsme spolu navázali spolupráci i na mých brýlích. Daří se mi tak pronikat do problematiky brýlí hlouběji, neberu je jako šperk nebo doplněk, ale hlavně jako zdravotní pomůcku. Tedy pokud mluvím o brýlích dioptrických. To je jeden z důvodů, proč se nevěnuji jen přípravě kolekcí, ale také tvorbě brýlí na míru pro zákazníky, kteří například v důsledku nějakého úrazu potřebují extrémní hodnoty dioptrií. U takových brýlí totiž nejde jen o konečnou úpravu, ale musejí se vystavět od základu přímo pro konkrétního člověka. Já i Jakub pak musíme udělat spoustu měření a výpočtů. Tahle oblast tvorby mě nesmírně baví, ale stejně tak je pro mě důležité vytvářet vlastní kolekce a portfolio produktů, ve kterém si ty své může najít každý. „Brýle mě úplně pohltily, a to je také důvod, proč bych rád společně s dalšími lidmi vystavěl v Čechách fabriku, která by navazovala na tradice z minulých let. Je velká škoda, že takové továrny zanikly a v dnešní době si většina značek nechává dělat komponenty v Číně. Když se totiž podíváme do minulosti, najdeme brýle, které se mohou rovnat zahraničním trendům té doby. Pro mě osobně je lokální výroba velmi důležitá, a tak věřím, že to dobře dopadne.“
Každá generace má jiné estetické preference, stejně tak různé druhy zrakových vad vyžadují svá specifická řešení.
Ve třech stylech
Na letošním Designbloku představila značka Lume novou identitu, filozofii a typologii brýlí Light, Medium a Bold. Všechny tvary brýlových obrub se rozšiřují o další variace řezu podobně, jako je tomu u písma v typografii. Díky tomu si člověk může vybrat jakýkoliv tvar brýlí, nezávisle na tom, jak silné dioptrické čočky potřebuje. „Každá generace má jiné estetické preference, stejně tak různé druhy zrakových vad vyžadují svá specifická řešení. Proto jsme přišli s variacemi jednotlivých modelů, aby si klienti mohli lépe vybrat podle toho, co se jim líbí a současně to splňovalo konkrétní požadavky na zrakovou korekci,” říká designér a zakladatel značky Aleš Kachlík. „Všichni se cítíme dobře v něčem jiném, proto chceme nabídnout širokou škálu obrouček v jednotlivých tvarech, aby zákazníky nelimitoval počet dioptrií a mohli si vybrat tvar a styl, který si zamilují. Protože věříme, že když vám brýle skutečně sednou, budete je rádi nosit a nehledat okamžitě nové, tím chceme podpořit i celkovou udržitelnost věcí.” S novým konceptem přichází značka Lume i s celkovou novou identitou značky. Tu vytvořil typograf Vojtěch Říha, který použil font Slavia ze své písmolijny Superior Type. Ústředním motivem loga je variabilita písma “L”, které figuruje zároveň jako velké i malé písmenko. Logo bylo navrženo tak, aby bylo aplikovatelné na různě silné obroučky a stále si zachovalo svůj výraz. Písmo vytvořil ve spolupráci s Matyášem Machatem a jedná se o redesign objeveného fontu, který byl používán pod různými názvy v 19. a 20. století. Původní font přizpůsobili současné estetice. Příběh samotného fontu i jeho způsobu aplikace na brýlích koresponduje s kolekcí i s filozofií lume. Stejně jako font, tak obruby vycházejí z původních tradičních tvarů a přizpůsobují se dnešní estetice.